FANDOM

Radio Yay

Ryay logo.png
Najbardziej kucykowa radiostacja w Polsce

Język polski
Założono 11 września 2013
Likwidacja 11 września 2015
Redaktor naczelny maker (wrz 2013 - gru 2014)

Mordecz (sty 2015 - wrz 2015)

Właściciel maker
Format stacji pony music
WWW radioyay.net

Radio Yay - pierwsza, w pełni całodobowa, internetowa rozgłośnia radiowa skierowana do Bronies i Pegasisters z Polski. Jej największym osiągnięciem było zorganizowanie pierwszego w Polsce livestreama z kucykowego konwentu.

Historia Edytuj

Radio Yay rozpoczęło nadawanie 11 września 2013 roku jako pierwsze polskie, a przede wszystkim, w stu procentach całodobowe radio internetowe skierowane do fandomu My Little Pony: Friendship is Magic. Pomysłodawcą projektu był bobule, natomiast założycielem maker. Pierwotnymi współzałożycielami byli Vorczu oraz Hayate, jednak z czasem porzucili kierownictwo nad projektem. Wśród pierwszych współpracowników znalazły się takie osoby jak Stachul, Mordecz i Resset. Podczas fazy przygotowań ekipa radiowa liczyła około 15 osób, lecz z coraz to bardziej przedłużającym się startem i zgrzytami między członkami, duża część z nich ostatecznie zrezygnowała. W dniu startu skład liczył raptem 6 osób.

Radio powstało dzięki zaangażowaniu trzech mniejszych projektów, które postanowiły zjednoczyć siły, aby stworzyć jeden porządny. Było to Echo Ponyville, EQUESTRIA.FM oraz Radio Hoof. Początki wstępnego planowania oscylują na okres czerwca 2013 roku. Wtedy też poprzez demokratyczne wybory postanowiono stację internetową ochrzcić nazwą Radio Yay, a jako kucyka-maskotkę zdecydowano się siłą rzeczy na Fluttershy, która znalazła się w logo stworzonym przez OttonandPooky oraz Littlebarta.

W pierwszych dwóch tygodniach działalności w ramówce gościł wyłącznie jeden program, a poza nim na antenie słuchać można było Sweetie Bota (autopilota). Dopiero w ostatnim tygodniu września ruszyły dodatkowe audycje włącznie z pierwszą w Polsce relacją na żywo z kucykowego konwentu, a konkretniej krakowskiego Pony Con-Gressu 2013. To wydarzenie pozwoliło na dotarcie do szerszej rzeszy potencjalnych słuchaczy i zainteresowanych.

18 lutego 2015 roku, Radio Yay dołączyło do międzynarodowej sieci stacji radiowych, podcastów oraz livestreamów skierowanych do fandomu, Ponyville Live.

Radiogej-911.png

Strona internetowa radia w dniu zakończenia działalności.

Mimo nieco większego rozgłosu na arenie międzynarodowej, spowodowanego w głównej mierze poprzez dołączenie do Ponyville Live, radio nie odczuło żadnych realnych zmian względem poprzedniego stanu. W roku 2015 sama formuła radiostacji internetowej dla Bronies zaczęła tracić na jakości, co odbiło się przy kolejnej rekrutacji. Nowi członkowie nie byli w stanie odświeżyć program i doszło do pogłębienia wewnętrznego kryzysu. Sytuacja ta trwała przez kolejne kilka miesięcy, aż do czerwca 2015, kiedy to po długich dyskusjach maker z Mordeczem podjęli decyzję o zamknięciu działalności. Informacja ta została oficjalnie upubliczniona podczas panelu o radiu na Vistulianie.

11 września 2015 roku, w drugą rocznicę startu, wyemitowana została ponadczterogodzinna pożegnalna audycja, która podsumowała cały okres funkcjonowania radia w fandomie. Tego samego dnia o godzinie 22.00 została wyłączona strona internetowa radiostacji, a o 22.25 zakończono streaming.

Założenia Edytuj

Założenia radiostacji znacznie się zmieniły na przestrzeni kilku miesięcy przygotowań do startu. Postanowiono ze zwykłej szafy grającej stworzyć kucykowe centrum medialne (pony media network) dla Bronies i Pegasisters, w którego składzie znaleźć się miały, oprócz tradycyjnych programów, również podcasty, aktualności, wywiady oraz informacja meetingowo-konwentowa.

Suma sumarum taka forma Radia Yay została wcielona w życie i trwała przez dwa lata, wliczając w to jeszcze prowadzenie livestreamów lub audycji z ponymeetów i konwentów.

Informacje techniczne Edytuj

Od startu stacja działała w oparciu o technologię SHOUTcast 2, jednak 24 sierpnia 2014r. zmieniła technologię na Icecast2, uruchamiając dwa strumienie różnej jakości. Zmiana ta podyktowana została wprowadzeniem systemu zamawiania piosenek, pozwalającego zamawiać utwory z biblioteki radia, kiedy na antenie nie rezyduje żaden prezenter.

Czas Technologia Kodowanie Bitrate Częstotliwość
11 września 2013 - 24 sierpnia 2014 SHOUTcast 2 HE-AAC (AAC+) 48 kbps 44,1 KHz
24 sierpnia 2014 - 11 września 2015 Icecast2 HE-AAC (AAC+) 48 kbps 44,1 KHz
MP3 128 kbps 44,1 KHz

Ekipa Edytuj

Osoby współpracujące z Radiem Yay w latach 2013-2015:

Nick Zadanie
Big Macintosh Redaktor
BronySWAG Redaktor
BrotherPunk Prezenter radiowy
Eivel Opiekun czatu
Eljonek Grafik
FireSky Prezenter radiowy
Flyghtning Prezenter radiowy
Hayate Prezenterka radiowa
HCK Edytor
Kreciosław Redaktor
Lunar Prezenter radiowy
maker Założyciel / Techniczny
McKeyPL Archiwizator
Mordecz Redaktor naczelny
Nishi Prezenter radiowy
Raven Edytor
Resset Prezenter radiowy
Shun Redaktor
SKDW Edytor
Stachul Prezenter radiowy
Truss Podcast
Wolficzka Prezenterka radiowa

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki