FANDOM

Example of ponyfication.png

Przykład ponyfikacji. U góry plakat z członkami zespołu Sabaton, poniżej zaś ich ponyfikacje

Ponysona (od pony - kucyk i persona - osoba) — original character identyfikowany z konkretnym bronym bądź konkretną pegasis na podstawie większego przywiązania osoby do tej postaci.

Rodzaje ponyson Edytuj

W zależności od podejścia bronego, można wyróżnić dwa rodzaje ponyson:

  • ponysona fursonowa - pierwszy rodzaj ponysony jaki powstał. Wywodzi się on z futrzastych furson z czasów początku fandomu, kiedy na początku ponysona była kucykową interpretacją fursony, bądź kucykowym OC, z którym identyfikował się Brony, niekoniecznie odwzorowująca go idealnie, ale mogąca stanowić jego wyobrażenie o swoim idealnym kucykowym "ja". Przykład takiej ponysony podsuwa chociażby brony pokazujący original character płci żeńskiej podczas, gdy on sam jest płci męskiej,
  • ponyfikacja[1], kucyfikacja - będąca odwzorowaniem danej osoby w formie kucyka, patrz na plakat Sabatonu obok. Kiedyś takie ponysony określano potocznie skucykowaniem (Patrz, skucykowany Sabaton!), ponyfikacją lub kucyfikacją i nie wszędzie stawiano to na równi z ponysoną.

Nie każdy uznaje ponyfikację za ponysonę, ponieważ niektórzy stosują jeszcze kryterium indywidualności - ponysona w wersji fursony jest tworzona przez jej właściciela, dzięki czemu on się z nią bardziej będzie identyfikował niż z narzuconą mu z góry kucykową karykaturą. Podczas, gdy ponysona jest osobista, tak ponyfikacja jest w dużej części tworzona przez fandom dla celebrytów, czy znanych postaci z innych serialów, czy filmów jako rodzaj wyrazu szacunku, co pokazywał m.in przypadek Jack Blacka z zespołu metalowego Tenacious D.

Idea Edytuj

Punktem wyjścia do stworzenia ponysony jest próba odwzorowania człowieka (przeważnie bronego, ale niekoniecznie) na kucyka z serialu. Taki zabieg artystyczny nazywa się ponyfikacją[1]. Następnie należy się zastanowić nad tym, czy postać ma być ponysoną, czy ponyfikacją.

Twórca ponysony powinien koniecznie zadbać o zgodność postaci ze stylistyką obowiązującą w My Little Pony. Cechy, których nie da się bezpośrednio zaczerpnąć z portretowanej osoby, takie jak rasa, cutie mark, kolor sierści oraz grzywy, mogą być dobrane dowolnie. Przyjmuje się jednak, że wszystkie własności ponysony powinny komponować się z resztą projektu oraz mieć uzasadnienie w wyglądzie bądź charakterze pierwowzoru.

Aby ponysona była bardziej zbliżona do rzeczywistości znanej z serialu, często nadaje się jej imię inne niż te, które ma jej pierwowzór. Imię postaci bywa również takie samo jak pseudonim portretowanej osoby, używany przez nią w świecie rzeczywistym.

Tworzenie ponyfikacji Edytuj

Autor powinien zadbać o to, by zmaksymalizować ilość cech wspólnych pomiędzy portretowaną osobą i tworzoną postacią. Musi ona jak najwierniej oddawać wygląd i osobowość swego pierwowzoru. Trafna ponysona tego typu jest tej samej płci co właściciel.

Tworzenie ponysony Edytuj

W tym przypadku nie ma specjalnie z góry uzgodnionych zasad. Jeśli ponysona powstaje na podstawie fursony, oczywistą rzeczą będzie dążenie do maksymalizacji ilości cech wspólnych postaci. Jednak w przypadku ponysony tworzonej od zera, należy pamiętać o dwóch zasadach.

Po pierwsze ponysona powinna być szczera na tyle, na ile to możliwe. Przykładowo jeśli ktoś ma talent pisarski, to czemu ma zmuszać swoją ponysonę do posiadania cutie marka całkowicie od tego odbiegającego?

Po drugie powinno się dążyć do zadbania o dobry gust artystyczny i o nie łamanie pewnych, potocznie ustalonych zasad, jak np. zakaz tworzenia sobie ponysony alicorna.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Ponyfikację można rozpatrywać zarówno jako proces, jak i twór.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki