FANDOM

Poniak (też: poniaczek, l.m. poniaczky) — obecnie rzadko spotykane słowo, ponglisz, powstałe na jednym z polskich forów młodzieżowych, mające 3 znaczenia:

  • Pierwsze - poniak oznaczający po prostu bronego. Miało ono być polskim odpowiednikiem słowa brony.
  • Drugie - poniak oznaczający konkretnie bronego ze wspomnianego polskiego forum młodzieżowego, z racji na istniejący wówczas podział w fandomie na Polfurs i tamto forum, od którego się odcinano ze względu na niski poziom dyskusji panujący po drugiej stronie podziału.
  • Trzecie - poniak jako kucyk

W czasach początków fandomu poza obrębem ww. forum młodzieżowego najbardziej przyjętym znaczeniem słowa poniak było znaczenie drugie mimo, że użytkownicy tamtego forum - gdzie zdecydowanie dominowało znaczenie pierwsze - starali się wszystkim wcisnąć swoje znaczenie na siłę. Dość często wywoływało to kłótnie na Polfursie, Magicznej Stajni i w początkowym okresie na grupie Bronies Polska. Z czasem coraz bardziej zapominano o tym, jak było wcześniej, co spowodowało z czasem wytworzenie się trzeciego znaczenia słowa poniak. Przyjęło się ono przez małe grono ludzi.

Obecnie najczęściej spotykanym znaczeniem słowa jest znaczenie pierwsze i trzecie ze względu na mieszanie się społeczeństw grup bronies w Polsce i dochodzenie do fandomu coraz młodszych członków fandomu, którzy sami wpadają na to słowo.

Krytyka Edytuj

Słowo to dość często spotyka się z krytyką, z czego obecnie z mocniejszą krytyką idzie się spotkać na MLPPolska.

Wielu fanów uważa to słowo za obraźliwe i "gimbusiarsko" źle brzmiące, więc rzadko kiedy można się z nim spotkać.

Słowo to jest również często krytykowane ze względu na etymologię tego słowa - od spolszczenia angielskiego słowa pony (kucyk). Wedle pewnej grupy ludzi tworzenie tzw. pongliszy jest obrazą dla języka polskiego i angielskiego.

Znaczenie pierwsze słowa było również krytykowane z racji, że na całym świecie przyjęte zostało słowo brony jako określenie członka fandomu MLP:FiM, zaś Polacy, jak to Polacy, tradycyjnie musieli wyjść ze swoją gorszą opcją i udowadniać na siłę, że Polacy nie gęsi, język swój mają.

Przykłady Edytuj

"Cześć poniaczkyyyy :3"
— Zwrot skierowany do innych bronies.

"Drżypłoszka to mój ulubiony poniak"
— Synonim słowa kucyk.

"ZERO TOLERANCJI DLA SŁOWA "PONIAK"! To słowo to jest pokraka fandomu, nie powinno nigdy powstać."
— Hasła przeciwników słowa na Magicznej Stajni.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki