Cutie Pox (z ang. Znaczkowa Ospa) — sponyfikowana przez Spidiego gra Dobble (Spot It!).

Podstawowe zasady Edytuj

Do gry używa się talii składającej się z 55 okrągłych kart. Na każdej z nich jest umieszczonych 8 różnych znaczków. Dowolna para kart z talii, jakąkolwiek byśmy nie wybrali, posiada dokładnie jeden wspólny symbol, powtarzający się na obu z nich.

Zabawa polega na jak najszybszym znalezieniu znaczka, który powtarza się na dwóch kartach. Po dostrzeżeniu takiego znaczka należy głośno wypowiedzieć nazwę postaci, która go posiada. Wówczas oddaje się lub zabiera kartę, w zależności od wybranego scenariusza. Ten, kto najszybciej odnajduje pary i uda mu się tego dokonać najwięcej razy w trakcie gry, jest jej zwycięzcą.

Scenariusze Edytuj

Gracze mają do wyboru pięć konkretnych scenariuszy gry:

Z ręki na stół Edytuj

Na środku stołu kładzie się jedną kartę koszulką do góry, a pozostałe z talii rozdaje się po równo pozostałym graczom, tak, by widzieli kartę która znajduje się na górze ich stosu. Gdy wszyscy gracze są gotowi, na ustalony sygnał jeden z nich odwraca kartę leżącą na środku. Od tej chwili gracze mają za zadanie jak najszybciej odnaleźć znaczek, który powtarza się na karcie na górze ich stosu oraz na karcie na środku stołu. Pierwsza osoba, która znajdzie wspólny znaczek i głośno wypowie imię noszącej go postaci, może odłożyć kartę ze szczytu swojego stosu na karcie leżącej na środku. Od tej pory gracze porównują karty z góry swojego stosu i nowej karty, która została położona na środku. Cykl powtarza się, aż wszyscy gracze pozbędą się kart. Ten, który zrzuci się ze wszystkich swoich kart jako pierwszy, wygrywa.

Ze stołu na rękę Edytuj

Bardzo podobnie jak pierwszy wariant, tyle że rozgrywka przebiega w odwrotnym kierunku. Każdemu z graczy rozdaje się po jednej karcie koszulką do góry, a pozostałą część talii ustawia na środku, koszulkami do dołu. Na sygnał wszyscy odwracają swoje karty i rozpoczynają poszukiwania wspólnych znaczków z kartą, która leży na wierzchu talii. Gracz który pierwszy odnajdzie znaczek i poda nazwę postaci, ściąga kartę z wierzchu talii i kładzie na posiadaną kartę. Od tej pory porównywaną kartą jest ta, która pozostała na górze talii na środku stołu. Po zabraniu wszystkich kart z talii na środku, każdy gracz liczy zebrane karty. Wygrywa ten, który zebrał najwięcej kart.

Gorące karty Edytuj

Każda runda zaczyna się od rozdania graczom z głównej talii po jednej karcie, koszulką do góry. Na sygnał, każdy z graczy odwraca swoją kartę. Od tej chwili zadaniem każdego z nich jest jak najszybsze pozbycie się kart z ręki. Można to zrobić poprzez oddanie posiadanej karty (kart) innemu graczowi. Aby móc to uczynić, należy znaleźć znaczek taki sam na swojej karcie (na wierzchu swojej talii) i na karcie dowolnego innego przeciwnika (wierzchu jego talii). Wtedy oddaje on przeciwnikowi swoją kartę (albo wszystkie, jeżeli już wcześniej jakieś otrzymał). Po pozbyciu się karty (kart) z ręki, gracz jest bezpieczny do końca rundy, gdyż nie można mu już oddać żadnych kart. Ostatni gracz, który pozostanie z wszystkimi kartami na ręku, przegrywa rundę. Po tym rozpoczyna się kolejna runda, aż nie zostaną rozdane wszystkie karty z głównej talii. Gracz, który przegrał najmniej rund, wygrywa całą grę.

Pozostałe scenariusze Edytuj

Są jeszcze dwa warianty rozgrywki, które są stosowane o wiele rzadziej:

  • Zbieranie kart z publicznej puli - każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie, a dodatkowo na stole kładzie się jeszcze jedną kartę, wszystkie z nich są odwrócone koszulkami do góry. Gracz, który dostrzeże ten sam znaczek na swojej i dowolnej innej karcie (środkowej czy przeciwnika), zabiera ją dla siebie. Wygrywa ten, kto zbierze wszystkie karty.
  • Przekazywanie pojedynczej karty przeciwnikowi

Cutie Pox jako wariant Dobble Edytuj

Ponyfikacja dokonana przez Spidiego polega na zamianie oryginalnych symboli na znaczki kucyków. Trzeba podać głośno imię właściciela danego Cutie Marka. Wśród użytych znaczków, oprócz tych pochodzących od najpopularniejszych kucyków z serialu, znajdują się również te należące do postaci tła oraz najważniejszych fandomowych OC (Snowdrop, Milky Way), toteż gracz musi wykazać się odrobiną wiedzy o uniwersum MLP i fandomie.

Linki zewnętrzne Edytuj

  • Karty - surowa wersja kart do wydruku
  • Arkusze - gotowe arkuesz do wydruku, A4, 300 dpi
  • Opis oryginalnej gry w serwisie BoardGameGeek

Więcej z Fandomu