FANDOM

APPLELIE.png

Promo gry, pokazujące kilka kart z różnymi postaciami talii A

Applelie — imprezowa gra karciana, stworzona w 2013 roku przez Spidiego, bardzo popularna w Tribrony i wszędzie tam, gdzie Tribrony ją zabierze. Jest to gra blefu, polegająca na oszukiwaniu innych graczy. Mechanika jest zmodyfikowaną wersję znanej w Polsce karcianki „Blefuj”.

Nazwa sponyfikowanej wersji pochodzi od przydomku, jakim fandom obdarzył kłamiąca Applejack w odcinku „Return to the Harmony” (pol. „Powrót do Harmonii”).

Talia Edytuj

Talia liczy sobie 80 kart. Przedstawia dziesięć postaci, a każda z nich występuje na ośmiu kartach.

Są to:

TALIA A

  • Twilight Sparkle
  • Rarity
  • Applejack
  • Pinkie Pie
  • Rainbow Dash
  • Fluttershy
  • Księżniczka Celestia
  • Księżniczka Luna
  • Księżniczka Cadance
  • Cutie Mark Crusaders (trzy na jednej karcie)

TALIA B

  • Król Sombra
  • Daring Do
  • Królowa Chrysalis
  • Spike
  • Octavia Melody
  • Zecora
  • Trixie Lulamoon
  • Spitfire
  • Big Macintosh
  • Discord

Opracowanie graficzne kart Edytuj

Obrazki na kartach to wektory pochodzące z serialu. Same karty zostały zaprojektowane i wykonane według koncepcji Spidiego.

ZasadyEdytuj

Reguły są bardzo proste:

  1. Każdy z graczy otrzymuje równą (lub prawie równą) ilość kart.
  2. Jeden z nich zaczyna i podaje innemu graczowi zakrytą kartę, mówiąc co jest pod spodem. Może kłamać. Przykładowo, kładzie zakrytą Rarity i mówi "To jest Twilight".
  3. Obdarowany ma dwie opcje. Może albo odpowiedzieć, albo podejrzeć kartę i przekazać ją dalej. Jeśli odpowiadając zgadnie, to wystawiający kładzie przed sobą odkrytą kartę. Jeśli nie zgadnie, to robi to obdarowany. Jeśli podejrzy kartę, to przekazuje następnemu graczowi. Ten z kolei może zmienić stwierdzenie i rzec przykładowo "To nie jest Twilight, to jest Znaczkowa Liga". Oczywiście nie musi kłamać czy niczego zmieniać.
  4. Jeśli karta jest konsekwentnie przekazywana i otrzyma ją ostatni z graczy, który jej jeszcze nie widział, to nie ma wyboru i musi odpowiedzieć.
  5. Gracz, który weźmie lewą (czyli się pomyli), wykłada następną kartę do dowolnego gracza i cykl zaczyna się od początku.
  6. Gracz, który zbierze wskutek pomyłek karty z czterema takimi samymi postaciami, odpada. Tak samo się dzieje, jeśli musi wyłożyć nową kartę, a nie ma już żadnych na ręku.
  7. Wygrywa gracz, który zostanie na końcu.
  8. Gracz, który odpadnie, wyznacza na następnego rozpoczynającego dowolnego gracza, posiadającego na ręku jakiekolwiek karty (prawo zemsty zza grobu),

Zaleca się, aby gracze używali wyłącznie terminologii serialowej przy nazywaniu postaci (np. określenie "Drama Queen" jest dwuznaczne i źle widziane). Tak samo przy odpowiadaniu (dobre są proste "prawda/fałsz").

Modyfikacje zasadEdytuj

Istnieje szereg modyfikacji, które upłynniają rozgrywkę. Oto niektóre z nich:

  • W przypadku większej ilości graczy można zmieszać dwie talie ze sobą.
  • Przy mniejszej ilości zredukować ilość kart na postać lub samych postaci.
  • Jeśli wszyscy gracze mają mniej więcej po tak samo mało kart, to wtedy po wyeliminowaniu któregoś z nich zaczyna ten, kto ma najwięcej na ręku. W przypadku remisów, dopiero wtedy odpadający wśród remisujących wskazuje jednego.

SystemEdytuj

System to potoczna nazwa strategii, ułatwiającej zwyciężanie w grze. Jej postawą jest uważna obserwacja kart leżących na stole i umiejętne obliczanie prawdopodobieństwa, z jakim postać może pojawić się znowu. Pomysł narodził się jeszcze przy oryginalnej grze „Blefuj”, ale honorowo za jego pomysłodawcę uważa się bronego Mkxd, który jako pierwszy świadomie zastosował strategię przy Applelie i ochrzcił ją mianem systemu.

CiekawostkiEdytuj

  • Karty mogą też służyć jako wiedzówka obrazkowa. Ponieważ większość grafik pochodzi z serialu, można zadawać pytania typu „co to za postać, z jakiego odcinka i w jakiej scenie”.
  • Na My Little Konwent II kartą-pułapką okazała się tajemnicza Pinkie Pie stojąca na tylnich nogach i z szeroko rozpostartymi przednimi nogami.
  • W Tribrony rozgrywa się regularne turnieje Applelie z niewielkimi nagrodami (zazwyczaj są to przypinki).
  • Jeśli ktoś nie jest pewny postaci na karcie może odsłonić kartę mówiąc "gunwo" (czyli niezgadzam się) i zdać się na los. Zostało to wymyślone przez Gabrysia na jego urodzinach. Nałogowo używane przez Azbesta i Gabrysia.

Link do pobraniaEdytuj

  • Talia A, Talia B - linki trwałe, wersja gry 1.0 (bez poprawionych kontrastów).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki